O trendach i modach w zarządzaniu
- Anna Swietochowska
- 19 maj 2022
- 2 minut(y) czytania

Mam ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu. Zarządzałam zarówno małymi grupami ekspertów i ekspertek, jak i rozbudowanymi zespołami osób o różnym poziomie kompetencji, zakresach odpowiedzialności i obowiązków. Niezależnie od branży czy wielkości organizacji, jedno pozostaje niezmienne - to zawsze wypadkowa wielu czynników i żeby odnieść jakąś formę sukcesu, trzeba patrzeć na całość.
Na przestrzeni lat widzę, jak przychodzą i odchodzą przeróżne mody i trendy w zarządzaniu. Mieliśmy organizacje “odczłowieczone”, poukładane w hierarchie i procedury, mieliśmy też kiedyś silny nacisk na outsourcing. Mieliśmy turkus, a teraz mamy hot topic w postaci wellbeingu pracowników. Te trendy były i są odpowiedzią na aktualne potrzeby, ale żaden z nich nie jest jedyną drogą do sukcesu.
Te mody bledną, ale nie nikną. Coś z nich zostaje, ale w znacznie zracjonalizowanej formie. Pionierzy zarządzania, tacy jak Ford czy Taylor badali ergonomię pracy ludzi - w jaki sposób się powinni ustawiać względem maszyny, jak pracować, po jakim czasie mają robić sobie przerwę. I tak postrzegali swoją drogę do sukcesu. Teraz to się nam wydaje kuriozalne, ale nie wiem czy wiecie, dobrze zaplanowane szkolenie dla kasjerek w hipermarketach również uwzględnia ergonomię - to jak kasjerka powinna siedzieć, czy jak przekładać towary. To oczywiście po to, żeby mogła obsługiwać nas szybciej, ale też po to, żeby oszczędzać swój kręgosłup.
Czyli może i stare, ale może i nie takie głupie.
Teraz bardzo dużo poświęca się uwagi dobrostanowi pracowników. I słusznie, bo jest to element konieczny do zaadresowania i musi gdzieś na stałe zagościć w projektowaniu życia organizacji. Ale czy koncentracja na wellbeingu jest rzeczywiście sposobem na sukces? Z pewnością jest to element dążenia do skuteczności, ale nie jedyny.
Efektywna organizacja, to taka, która:
osiąga swoje cele i jest produktywna
dba o jakość: produktów i usług, a także o satysfakcję klienta
znajduje właściwych ludzi do wykonywania właściwych zadań i stwarza im możliwość działania
komunikuje się ze swoimi pracownikami, stara się zrozumieć i zaspokoić ich potrzeby
ma kulturę organizacyjną zdolną do elastycznego dostosowania się do wyzwań współczesnego świata
dba o liderów i wspierający model przywództwa
stwarza przestrzeń do efektywnej współpracy, dzielenia się wiedzą, wzajemnego wsparcia i konstruktywnej komunikacji
Skuteczna organizacja musi stać solidnie na wszystkich filarach i żeby to dostrzec, zawsze trzeba patrzeć na całość.
Komentarze