Obszary optymalizacji pracy (wnioski z raportów)
- Anna Swietochowska
- 25 lip
- 2 minut(y) czytania

Wielokrotnie pisałam o tym, że skrócony czas pracy to nie jest benefit pracowniczy, to przede wszystkim zmiana kultury organizacyjnej, która przekłada się na wydajniejszą i lepszą jakość pracy.
Gdzie zatem szukać tych optymalizacji?
Przeanalizowałam raporty podsumowujące pilotaże zakończone w innych krajach (możecie je znaleźć tutaj: https://www.4dayweek.com/research ). Mało (zdecydowanie za mało) jest tam niestety danych, dotyczących firm produkcyjnych. Trudno sobie wyobrazić, że na linii produkcyjnej przeszkodą w skróceniu czasu pracy jest nadmiar spotkań lub brak asynchronicznej komunikacji, niemniej poniższe wnioski - choć z pewnością nie są uniwersalne, mogą być inspirujące:
Reorganizacja procesów pracy
Eliminacja zbędnych spotkań – ograniczenie liczby zebrań do minimum, skrócenie ich czasu lub całkowita rezygnacja z tych, które nie wnosiły wartości.
Lepsze planowanie zadań – wdrożenie narzędzi do zarządzania projektami, lepsza priorytetyzacja zadań i jasne określenie odpowiedzialności.
Automatyzacja rutynowych czynności – takich jak fakturowanie, raportowanie, obsługa klienta.
Zarządzanie czasem i koncentracją
Blokowanie czasu na „pracę głęboką” – wyznaczanie bloków czasowych na intensywną, nieprzerywaną pracę
Ograniczenie multitaskingu na rzecz pracy sekwencyjnej, co znacznie zwiększyło skuteczność i zmniejszyło zmęczenie poznawcze.
Większa autonomia zespołów – mniej mikrozarządzania, szybsze podejmowanie decyzji na niższych szczeblach, większa odpowiedzialność za wyniki.
Komunikacja i współpraca
Usprawnienie komunikacji wewnętrznej – np. ograniczenie e-maili na rzecz asynchronicznych komunikatorów.
Wprowadzenie zasad „cichego czasu” – godziny lub nawet dni bez spotkań i wiadomości.
Zespoły międzyfunkcyjne – gwarantujące lepszy przepływ informacji i szybsze rozwiązywanie problemów.
Zarządzanie efektywnością
Monitorowanie wyników zamiast czasu pracy – skupienie na rezultatach, nie na godzinachi.
Regularne retrospekcje zespołów – analiza co działa, a co wymaga poprawy.
Szkolenia z produktywności – np. zarządzanie energią, techniki pracy w skupieniu.
Niby to wszystko wydaje się i proste i oczywiste, tylko dlaczego tak trudne do wdrożenia?
Moim zdaniem wynika to z kilku czynników:
wprowadzenie takich zmian wymaga czasu, a często “jesteśmy tak zarobieni, że nie ma kiedy taczki załadować”
wymaga też wysiłku poznawczego, intelektualnego, zmiany własnych zachowań - i tu nasz leniwy mózg głośno się sprzeciwia: “dobrze jest jak jest, najwyżej ponarzekasz”
zwiększa to odpowiedzialność na wszystkich szczeblach - kolejna bariera trudna do przeskoczenia
Według wszystkich raportów skrócenie czasu pracy nie spowodowało zmniejszenia efektywności firm (a w wielu wypadkach wręcz pozytywnie wpłynęło na wyniki). Znakomita większość firm zostaje przy testowanym modelu.
Z punktu widzenia pracowników warto pamiętać, że to nie tylko przywilej, ale jednak wysiłek. I od nich również wymaga to sporo zaangażowania i przede wszystkim zmiany zachowań.
Komentarze